Como San Giovanni järnvägsstation

På denna sida:

Detta är centralstationen i staden Como och ligger i Piazzale San Gottardo, en kort bit väster om stadens centrum. På italienska heter stationerna Stazione di Como San Giovanni.

Denna järnvägsstation ingår i linjen Milano-Chiasso och är också en terminal för Como-Lecco-linjen. Linjen Como-Lecco förgrenar sig från huvudlinjen vid Albate-Camerlata, några kilometer söderut.

På linjen Milano-Chiasso är Como San Giovanni-stationen den sista på den italienska sidan av gränsen till Schweiz och anses därför vara en gränsstation. 2008 gick Schweiz med i Schengenavtalet och de rutinmässiga tullkontrollerna avskaffades. Om du anländer från Tyskland, Schweiz eller Österrike så passerar du vanliga denna gränsstation.

Järnvägsstationen Como San Giovanni har cirka 1,5 miljoner passagerarrörelser per år.

San Giovanni järnvägsstation

Förvaltning

Järnvägsstationen sköts av Rete Ferrovariaria Italiana (RFI), förutom det kommersiella området för passagerarbyggnaden som förvaltas av Centostazioni. Båda är dotterbolag till det statligt ägda Ferrovie dello Stato (FS).

Tågtrafiken drivs av Trenitalia, som också är dotterbolag till Ferrovie dello Stato (FS).

Kort fakta om Como San Giovanni järnvägsstation

Plats Piazzale San Gottardo, Como, Lombardiet, Italien
Koordinater 45°48′33″N 09°04′22″E
Förvaltas av RFI
Antal spår 3
Linjer/avgångar Milan-Chiasso

Como-Lecco

Layout

Tågstationsbyggnaden är en tegelbyggnad i två plan. Endast bottenvåningen är öppen för allmänheten och den består av tre sektioner sammanfogade av en glasvägg.

Stationens gård har fem genomgående spår, men endast fyra av dem används av persontåg och spår fyra används bara mycket sällan. Var och en av dessa fyra spår har en plattform täckt av ett betongskydd.

Spår 1 Framför huvudplattformed
Spår 2 Framför en ö-plattform
Spår 3 Framför en ö-plattform
Spår 4 Tillgänglig via en liten plattform mellan spår 3 och 4. Du måste korsa spår 3 för att komma dit.

Det finns två plattformar på norra sidan av stationerna och tre plattformar på södra sidan. De på södra sidan är för Lecco’s tåglinje.

Det finns också ett spår i norr som betjänar Comos järnvägspostkontor och två spår i söder som förbinder stationen med bangården och tullverket.

Hissar

Ja

Täckt gångväg mellan plattformar

Ja

Taktilt ledstråk för nedsatt syn

Ja

Tåglinjer

Inrikes

Regionala Tåg (Trenord <Regional): Como (San Giovanni) – Albate-Camerlata – Cantù – Merone – Molteno – Valmadrera – Lecco

Gränsöverskridande

Förorts tåg (Trenord Milano Suburbano): Milano (Porta Garibaldi) – Monza – Como (San Giovanni) – Chiasso (CH)

Regionaltåg (SBB-CFF-FFS Regio): Milano (Centrale) – Monza – Como (San Giovanni) – Chiasso (CH) – Lugano (CH) – Bellinzona (CH)

Intercitytåg (SBB-CFF-FFS EuroCity): Zürich (CH) – Zug (CH) – Arth-Goldau (CH) – Bellinzona (CH) – Lugano (CH) – Chiasso (CH) – (Como (San Giovanni)) – Monza – Milano (Centrale)

Karta för Milanos järnvägstjänst

Karta över Milanos förortstågstjänst, ett pendeltågssystem som betjänar storstadsregionen Milano. Du hittar stationen Como S. Giovanni på den lavendelblå linjen (S11) norrut, strax före slutstationen Chiasso.

 

Vidare resa

Med taxi

Framför passagerarbyggnaden hittar du en liten parkeringsplats med en skylt som visar telefonnumret för lokala taxibilar.

Med buss

En bussterminal ligger på ett torg framför passagerarbyggnaden. Härifrån kan du ta bussen till:

  • Appiano Gentile
  • Argegno
  • Asso
  • Bellagio
  • Cantú
  • Cernobbio
  • Dongo
  • Lanzo d’Intelvi
  • Menaggio
  • Moltrasio
  • Palanzano
  • San Fedele
  • Torno

Bussarna drivs av Società Pubblica Trasporti och bussar finns i allmänhet tillgängliga mellan 07:20 och 22:15.

Järnvägsstationens historia

Öppnad 1875

Försågs med elektricitet 1939

Ombyggd 1949

Järnvägsstationen öppnades den 27 juli 1875, då Albate-Como-delen av Chiasso-linjen i Milano invigdes.

Järnvägsstationen förstördes under andra världskriget och den nuvarande byggnaden, designad av Paolo Perilli, uppfördes i slutet av 1940-talet och invigdes 1949.

2008

2008 avslutades ett renoveringsprojekt på 1 miljon euro, som inte bara omfattade allmänna renoverings- och underhållsarbeten utan också förändringar som gjorde järnvägsstationen mer tillgänglig genom att installera taktil beläggning för synskadade, byggande av nya hissar och avlägsnande av arkitektoniska hinder. .